Superselgerens hemmeligheter

Superselgernes hemmeligheter – lær av de aller beste

Etter å ha trent mer enn 25.000 selgere i mer enn 100 virksomheter gjennom nærmere 30 år har jeg sett et klart mønster på hva som skiller toppselgere fra gjennomsnittet. Når jeg også ser på min egen suksess innen salg av konsulenttjenester og bilsalg, ser jeg at i perioder hvor jeg har lykkes best er det nettopp fordi jeg da har fokusert på de 4 suksesskriterier som jeg ser i superselgernes mønster. Superselgerne er gjerrige på tiden sin og har stålkontroll på selvdisiplin og en time som ikke er brukt på en av de 4 suksesskriterier er for superselgerne bortkastet tid.

Hemmeligheten er følgende fire suksesskriterier:

  1. Alltid være relevant: Være oppdatert på egne produkter og tjenester, ha innsikt i trender, forstå kundebehov, oversette hvordan egen leveranse skaper bedre verdi enn konkurrentene i forhold til kundens utfordringer og ambisjoner.
  2. Være sterk på retorikk (talekunst/formidling): Tillitsskapende kommunikasjon, innsiktsbasert spørreteknikk, motiverende argumentasjon, forhandlingsteknikk, innvendingshåndtering og closingteknikker.
  3. Genuint opptatt av relasjoner: Proaktiv nettverksbygger, opptatt av langsiktighet, oppriktig opptatt av å hjelpe uten nødvendigvis få noe tilbake, 100% pålitelig og følger alltid opp, skaper en menighet av kunder som blir selgers ambassadør.
  4. Helt rå på å være responsiv: Tilgjengelighet, tilpasningsevne til ulike personprofiler og behov, fleksibel og løsningsorientert, leverer og er helst i forkant av forventninger, full kontroll på riktig «timing» for oppfølging og mersalg.

Gjennom disse 4 suksesskriterier tar selger rollen som «Trusted Advisor». Sikrer posisjonen «top of mind» hos sine kunder og «låser» konkurrentene ute.

Line Blomlie leverer foredrag, wokshop og kursprogrammer rundt Trusted Advisor rollen som bygger på disse suksesskriteriene. Ta kontakt her om du ønsker en dialog om hvordan dette kan skreddersys til deres behov.

Line Blomlie © 2024