Salgstrening
Line leverer skreddersydde kurs B2C og B2B på alle nivå basert på kunders behov og ambisjoner.
Dette kan være fra korte kurs levert digitalt til mer omfattende program over flere moduler og da med mye praktisk trening.
Hennes mest etterspurt kurs B2B er «Fra selger til Trusted advisor».
Kjøp har endret seg. Kunder er mer opplyste og tilbudene mer transparent. Kunder ønsker ikke en bedrevitende selger, men en sparringspartner som kan bidra til å se nye perspektiver og muligheter for bærekraftig vekst. Kurset passer for alle som selger kapitalvarer, løsninger og tjenester B2C eller B2B.
Tema som typisk er med:
- Trusted advisor rollen – suksesskriterier og resultatmodellen.
- Hvorfor kunder kjøper – om relevans, kjøpsmodus, være strategisk partner og skape verdi.
- Hvordan kunder kjøper – om relasjoner: kjøpsroller og ROC; Return on Connections, ulike kundeprofiler opp mot egne selgerprofil – selvinnsikt, lese andre og tilpasning.
- Effektive kundemøter – retorikken: rammer for kundemøte, hvordan skape tillit og interesse tidlig, samtalestyring og innsiktsbaserte spørsmål som utvikler behov og låser konkurrenter ute.
- Argumentasjonsteknikk som synliggjør verdi og motiverer for kjøp.
- Å time salg og bygge lojalitet – være responsiv: tilpasningsdyktighet, tilgjengelighet, oppfølging og proaktivitet.
- Forhandlingsteknikk – veien til «vinn-vinn». Forstå og håndtere ulike strategier fra motpart.
- Selvledelse – Growth mindset og GRIT – fra mål til resultater.
Tema som ulike selgerprogram kan inneholde (program lages sammen med kunde):
- Møtebooking – hvordan gå fra 5% til 95% hitrate i møtebooking – den magiske ett minutt møtebookingssamtalen
- Å skape tillit – om verbal og ikke verbal kommunikasjon – å fremstå med troverdighet
- Kartlegging og utvikling av behov. Forstå kunders behov, strategiske arena og beslutningskriteria. Forutsetning for salg med god lønnsomhet
- Retorikk – pedagogisk og selgende argumentasjon. Forsterke kundeverdi. Kjenne til og benytte egne differensiatorer/USP (Unike salgspoeng) for å vinne salget
- Closingteknikker – kjenne igjen kjøpesignaler- takle innvendinger – forhandlingstaktikk og teknikk
- Adferdspsykologi – egne sterke sider og utviklingsområder i salgsprosessen – å lese og tilpasse seg ulike kjøpsprofiler. Å skape god kjemi og gode relasjoner
- Presentasjonsteknikk – Å selge til grupper
- Selvledelse – å bruke tiden optimalt, om motivasjon og motgang, fra plan til resultat
Ta gjerne kontakt for dialog rundt hvordan et skreddersydd treningsprogram rundt salg kan se ut basert på de mål og ambisjoner dere har: blomlie@enablers.no eller tlf +47 901 498 79.