Bærekraftig ledelse

Bærekraftig ledelse – 4 forutsetninger

Bærekraftig ledelse handler om å ivareta People, Planet og Profil. Dette i en kontekst hvor det er knapphet på de beste talentene og hvor konkurransen er tøffere enn noen gang, ikke minst i forhold til hvem som evner å utnytte mulighetene i teknologien.

Digitalisering er ikke lenger bærekraftig i seg selv. Kun når det som er «skittent, farlig og kjedelig» er fullt automatisert har man tatt reelt ut bærekraftige synergier. Enkelte har dessverre sett på digitalisering som et mål i seg selv mer enn et virkemiddel. Dette har medført forringede kundeopplevelser og dertil omsetning og lønnsomhet.

Så hvordan balansere People, Planet og Profil og virkelig skape bærekraftig utvikling og vekst? Hva er leders rolle i dette?

Etter flere års nært samarbeid med noen av Norges ledende og mest lønnsomme virksomheter, har jeg sett et tydelig mønster på 4 strategiske pilarer for bærekraftig utvikling og ledelse. Jeg har valgt å kalle modellen Resultatformelen eller Re^4.

1. Fokus på å være Relevant

Relevans handler om kontinuerlig utvikling av tilbud til markedet. «Design thinking» handler om å ta utgangspunkt i kunders behov. I stadig større grad etterspør både forbruker og det profesjonelle markedet «grønnere» leveranser. Miljøvennlig er alene er likevel ikke nok. Grunnbehovet for kjøp må også dekkes og dette til konkurransedyktige priser – selv om betalingsvilligheten kan være noe høyere ved kjøp som oppleves «grønnere».

Relevans er i tillegg avgjørende for å være attraktiv for å kapre talentene. Omfattende forskning viser at fremtidens arbeidstakere er opptatt av å bruke sin arbeidskraft hvor de kan identifisere seg med virksomhetens profil, verdier og leveranser. Fokus kun på Profit uten balanse med Planet, vil gjøre at du ikke vinner kampen om People.

2. Sterk på Retorikk

Retorikk eller talekunst og formidling er avgjørende for å synliggjøre verdi av egen leveranse og det relevante. Det handler om markedsføring i relevante kanaler, kommunisere godt til alle Stakeholdere, og særlig til medarbeidere og kunder. Ledere som tar bærekraftig utvikling på alvor, tar særlig hensyn til People og Profit i tillegg til Planet. Uten de to første vil ikke virksomheten overleve. Ledere må evne å kommunisere retning og mening. Gi tilbakemeldinger på en utviklende og motiverende måte. Være god på å lede gjennom spørsmål snarere enn svar – med andre ord være en coachende leder. De må også sikre at medarbeiderne kommuniserer godt med hverandre for å sikre effektiv samhandling og ikke minst legge til rette for at selgere er trygge på salgsmetodikk og at øvrige i kundefront mestrer kundevennlig kommunikasjon.

3. Verdien av sterke Relasjoner

Tillit og samhandling er avgjørende faktorer både for innovasjonskraft og for lojalitet fra medarbeidere og kunder. Symptom på manglende tillit eller psykologisk trygghet i en virksomhet viser seg ofte ved at medarbeidere ikke tør stille viktige spørsmål, utfordre eller bidra slik de burde for å optimalisere utvikling. De er redde for å fremstå dum, bli sett på som negativ eller annen relasjonell risiko. Bærekraftig ledelse handler om at leder skaper en kontekst hvor alle vet at utvikling og innovasjon fordrer at man må teste ut og lære når man velger feil spor.

Å dyrke en «Growth mindset» kultur hvor læring har en verdi i seg selv, vil skape denne tilliten. Dette er leders ansvar. Empowerment eller delegering av ikke bare oppgaver, men også beslutningsmyndighet demonstrerer tillit og frigjør potensialer, skaper utvikling samt mestringsfølelser og ikke minst lojalitet fra medarbeidere.Jo mer vi kjenner til hverandres leveranseevne, jo mer stoler vi også på hverandre. Bærekraftig ledelse handler også om å rive ned siloer og skape rammer og motivasjon for nysgjerrighet, deling og respekt på tvers slik at man samhandler som «One Team». På mange måter må leder ta rollen som arkitekt å bygge arenaer som fremmer samhandlingskultur.

4. Responsiv kultur

Bærekraftig ledelse handler også om tilgjengelighet, tilpasningsevne, raske reaksjoner, fleksibilitet og det å være lydhør. Det er leders ansvar at man selv og virksomheten fremstår responsiv. Det er da man kan ta posisjon som ledende innenfor det markedet etterspør ved å lytte til endringer i behov (Design Thinking), innovere raskt og riktig og slik «time» lanseringer optimalt. Ikke for tidlig og aldri for sent.

En responsiv servicegrad er det som gjør at kunder opplever å bli hørt, prioritert og tatt på alvor. At oppfølgingen er på kundens premisser og ønsker.

En responsiv leder er tilgjengelig for sine medarbeidere og leser hva den enkelte har behov for. Er fleksibel i forhold til hvordan legge til rette for å realisere den enkeltes eller et teams potensialet.

Dersom du vil vite mer om Bærekraftig ledelse basert på Resultatmodellen, være seg et skreddersydd foredrag eller et utviklingsprogram kan du ta kontakt med oss her.

Line Blomlie © 2024