Fagledelse
Vi lever i en tid med ekstremt tempo i utvikling og innovasjoner.
Skal virksomheter holde seg relevante trenger de å ha de flinkeste fagfolkene som evner å kommunisere sin innsikt til kolleger, samhandle på tvers med andre fagområder, ta ansvar for egen og kollegers utvikling av fagdomene og bidra til bærekraftig utvikling og innovasjon.
Line har levert kurs innen fagledelse for noen av de aller største virksomhetene i Norge, hvor toppledelsen ser på dette som noen av det viktigste bidraget for å bli eller holde seg ledende innenfor sin bransje.
Program tilpasses på forespørsel, men minimum program er 2 dager og fullt program går over 5 dager. Det legges opp til mye interaksjoner og praktiske øvelser under og mellom samlingene. Line leverer også Fagledelse gjennom TEKNA.
Eksempel 2 dagers program
Domain of expertice» – Å skape verdi gjennom fagdomene
- Fra visjon til verdi – link til «det store bildet» – prioritere rett
- Identifisere, definere og designe eget kunnskapsdomene
- Finne og anvende kunnskap – være relevant for fremtiden
- Identifisere og bygge kunnskapsnettverk
Kommunikasjon – å påvirke uten autoritet
- Tillitsskapende kommunikasjon
- Viktigheten av å stille spørsmål – ulike spørreteknikker
- Motiverende argumentasjon som skaper forståelse og «buy-in» fra interessenter
Empatisk håndtering av motstand og innsigelser Effektiv samhandling og selvledelse
- Innsikt i egen adferd og kommunikasjonsform – styrker og utviklingsområder
- Forstå andre profiler og spille de gode
- Interessent håndtering –Stakeholder management
- Forutsetninger for effektiv samhandling og problemløsning
Å støtte andres utvikling i rollen som fagekspert
- GROWTH mindset – for seg selv og kolleger
- Vise tillit gjennom delegering av oppgaver og myndighet – bidra til vekst og motivasjon
- Gi og søke tilbakemeldinger – «Accountability in the matrix»
- Coaching – hvordan «booste» andres utvikling for felles beste
Å lede «oppover»
- Spill din leder god!
- Do’s & dont’ts